Dlaczego szybkość ma znaczenie?

Jak pokazują badania1,2,3 przeprowadzone przez różne firmy, np. Google Akmai i Pingdom, szybkość ładowania strony www ma duży wpływ na to, czy nasz potencjalny użytkownik rzeczywiście ją odwiedzi, czy po chwili zamknie. Współczynnik, który to określa, nazywamy współczynnikiem odrzucenia (ang. droprate).

Przykładowo według danych opracowanych przez Akamai:

53% użytkowników urządzeń mobilnych opuści stronę www, jeśli ładuje się ona dłużej niż 3 sekundy

2 sekundowe opóźnienie w prędkości ładowania strony zwiększa współczynnik odrzucenia o 103%

100 milisekundowe opóźnienie w prędkości ładowania strony może zmniejszyć współczynnik konwersji o 7%

Widzimy więc, że warto zadbać o szybkość ładowania strony internetowej na urządzeniach mobilnych. Inaczej możemy stracić użytkowników, zanim w ogóle się z nią zapoznają.

Ważne są jednak nie tylko urządzenia mobilne – ludzie nie lubią czekać niezależnie od tego, z jakiego sprzętu korzystają. A gdy będą do tego zmuszeniu, najpewniej… klikną przycisk „wstecz” lub zamknął stronę.

Bardziej ogólnie na temacie skupił się Pingdom, którego badanie dotyczy wszystkich użytkowników internetu, niezależnie od rodzaju urządzenia, na którym pracują (komputer, tablet, smartfon).

Dane uzyskane przez Pingdom dowodzą, że po 3 sekundach współczynnik odrzucenia gwałtownie wzrasta:

wykres przedstawiający wartości współczynnika odrzucenia
W tym wypadku po 7 sekundach osiąga on wartość 53%, czyli taką samą jak według badań Akmai po 3 sekundach.

To główny „ludzki” argument, jeśli chodzi o tworzenie szybkich stron www i uwzględnianie szybkości ich ładowania już w pierwszych etapach pracy.

Poza nim istnieje jeszcze inny, równie ważny argument: Google bierze pod uwagę wydajność strony przy jej pozycjonowaniu w wyszukiwarce. Z tego powodu użytkownicy nie tyle opuszczą stronę, zanim zobaczą jej zawartość, ile po prostu… strony nie znajdą. Dotarcie do 7 strony wyszukiwarki wydaje się jeszcze bardziej nierealne niż poczekanie tych 7 sekund.

Z powyższych względów optymalizujemy tworzone przez nas strony pod względem wydajności. W artykule 100/100, czyli jak tworzyć szybkie strony www opisaliśmy krótko kilka technik których używamy, by tworzyć szybkie strony internetowe na WordPresie.



[1] Artykuł pingdom.com
[2] Artykuł thinkwithgoogle.com
[3] Artykuł akamai.com